8mb5ou78lx1tlvrfygmnzdmmoo49lt

Finommotorika fejlesztése otthon, játékosan

Hogyan segítsük szülőként gyermekünk finommotoros készségének fejlődését?

A finommotorika fejlesztése nagyon fontos és már születéstől kezdve játékos formában a napi rutin része lehet. Minderről Frumné Braxa Elizabethtel, az értelmileg akadályozottak és látássérültek pedagógiája szakirányos gyógypedagógussal beszélgettünk.

Miért is fontos az érintés?

Azért, mert a csecsemő a születése utáni első időszakban a környezetét és az azokból származó ingereket elsődlegesen a bőrén keresztül érzékeli. Az édesanyák kezdettől fogva simogatják, megérintik kisbabájukat, így különböző ingereket közvetítenek feléjük. A simogatás, cirógatás során kezdetét veszi a gyermek saját testének való megtapasztalása is. Gondoljunk csak bele, egy fürdetés során mennyi féle ingerrel találkozik a csecsemő? Mosdatás során a szappan, a textilpelenka, a törölköző, a krém, a pelenka és a ruhadarabok. Ezek mind-mind különböző impulzusokat szolgáltatnak kisbabánknak.

Nagyon fontos, hogy a kezdetektől szóban is mondjuk el és mutassuk meg kisbabánknak, hogy most mi történik vele (például ruha vagy pelenka megsimogatása a kis kezével), evvel egyrészt biztonságot, vagyis állandó kiszámíthatóságot nyújtunk számára, másrészt pedig az őt ért ingereket is tudatosítjuk. Ebben az esetben is többfajta érzékszervi stimuláció is zajlik, egyszerre van jelen a hallás, látás, tapintás, és a bőrérzékletek stimulációja.

csecsemo-furdes-finommotorika-fejlesztese-

Finommotorika fejlesztése játékokkal életkor szerint

Csecsemőkorban

Csecsemőkortól lehet vele játszani különböző anyagokkal, melyek segítik őt a megtapasztalás útján. Ehhez használhatunk otthon fellelhető anyagokat, például különböző kendőket, szőrmét, labdákat, szivacsokat, esetleg babzsákokat. Ezekkel simogatjuk, masszírozzuk a baba teljes testfelületét és megfigyeljük a válaszreakcióit.

Ahogy cseperedik kisbabánk egyre aktívabb lesz az ilyen játékok során és egyre jobban ki tudja majd fejezni a válaszreakcióját is. Az ilyen jellegű tevékenységet kísérhetjük énekekkel, mondókákkal is, gondoljunk itt olyan egyszerű mondókára, mint például a Ciróka, maróka.

A babzsákokat otthon is el lehet készíteni, mégpedig úgy, hogy azonos anyagból készüljenek, de a töltetük különböző legyen: bab, rizs, különböző magvak, csörgős csomagolópapír akár. Ezekkel is simogathatjuk a gyermeket, megrázhatjuk a füle mellett, így hallhatja a hangját, ha színesek, akkor megmutatjuk neki, hogy milyen színű.

6-9 hónapos korban

A növekedés során, amikor kisbabánk már tud a kezében tartani tárgyakat, akkor markolászhatja, ütögetheti, egyik-kezéből a másikba veheti (6-9 hó). Ebben az időszakban már megismertethetjük különböző hangszerekkel, mint például csörgő, dob, rumbatök. Énekelhetünk neki, miközben megszólaltatjuk a hangszereket. Nagyon sok területet tud egy-egy ilyen közös játék fejleszteni: szem-kéz koordináció, finommotorika, hallás, látás, kommunikáció, érzékelés-észlelés.

baba-finommotorika-fejlesztese

12-15 hónapos korban

A babák egyik kedvenc tevékenysége 12-15 hónapos kor között már a tárgyak ki- és bepakolása, ezért fontos, hogy a játékait dobozokban, tárolókban, vagy akár vödrökben, kis kosarakban tartsuk. Ilyenkor már elő lehet venni a formabedobó játékokat, az elején célszerű olyat keresni, amely a három alapformát tartalmazza (kör, háromszög és a négyzet). Hasonló formaegyeztetést tudunk játszani különböző formatáblákkal is, amelyek azért praktikusak még, mert a formabedobó dobozban eltűnik a bedobott forma, míg itt nem.

Egyéves kor után szeretnek labdával játszani a babák, ezért érdemes minden féle méretben labdát tenni elé. Ha lehetséges, akkor ezek a labdák legyenek különféle anyagúak, felületűek, amelyek így fejlesztik a tapintást is (szúrós, puha, recés stb.). A mozgást is fejleszti, hiszen, ha elgurul a labda, akkor szívesen másznak utána gyorsan. Ebben a korban jellegzetes játéktevékenység még az egymásra helyezés is, gondoljunk itt például az egymásra pakolható műanyag poharakra vagy kockákra.

Ilyenkor már elkezdhetünk a babával különböző festékes játékot is játszani, de ha félünk attól, hogy a szájába veszi, akkor használjunk vizet, amellyel szintén lehet akár egy kartonpapíron is nyomot hagyni. Tenyerét vagy ujját belemártjuk és először együtt rányomjuk a papírra. A finommozgást és a tapintási érzékelést fejleszti egyéb más képlékeny anyagok kézbe fogása is, pl. gyurma, vagy akár mézeskalács tészta. Nagyon szívesen tépdesik, markolásszák a babák. A gyurmázás fejlesztő hatásairól itt olvashatsz.

Az eszközhasználat fejlődését segítik a különböző játékok, mint például játéktelefon, kis autó, baba, nagyméretű dupló, mellyel különböző fogásmódokat és mozdulatokat tud gyakorolni a kisgyermek.

15-18 hónapos korban

Babánk a következő fejlődési szakaszban (15-18 hó) már nagyon sokféleképpen játszik a játékokkal, a két kezét ekkor már nagyon ügyesen használja egyszerre, sőt akár két különböző mozdulatot is tud végezni egyszerre velük, például fakanállal kavargat kis edénybe, kalapácsol, könyvet próbál egyre ügyesebben lapozgatni. Ilyenkor már előkerülhetnek az egyszerű figurás formatáblák, amelyekkel szívesen próbálkozik. Készíthetünk otthoni formabedobót is, valamilyen kartondobozból, cipősdobozból, tápszeres dobozból, melybe lukakat vágunk, így beledobhatja a különböző labdákat vagy akár színes pompom golyókat.

formailleszto-finommotorika-fejlesztese

18-24 hónapos korban

18-24 hónapos kor között egyre szívesebben építenek tornyokat egyre több elemből. Jellemző, hogy ekkor már nem csak függőlegesen építenek, hanem vízszintesen is, például kockákból vonatot. A formabedobók még mindig nagy kedvencek ebben a korban is, ilyenkor a beillesztés újabb és újabb finom mozdulatait gyakorolják. Szívesen hagynak nyomot a papíron, erre alkalmas a vastagabb zsírkréta, ceruza, esetleg filc.

2-2,5 éves korban

2-2,5 éves korban kedvenc tevékenység a rajzolás, de többnyire még marokra fogják a ceruzát. Ekkor már csavaró mozdulatokat is utánoznak. Ebben a korban jó játéktevékenység a fűzés, rúdra képesek golyókat felhúzni. A toronyépítés meghatározó ebben a korszakban. A pontos egymásra helyezésnél az ujjmozgások finom összehangolása mellett a kézizmok erőkifejtése is fontos szerepet játszik. Ezt a fejlődési folyamatot megsegíthetjük gyurmázással. A kezek ügyesítésére nagyon jó terepet biztosít a homokozás. Hűvös időben is lehet homokozni, mégpedig a lakásban bent tálcán, kinetikus homokkal. Előnye, hogy nem szóródik, jól lehet formázni, nyomkodni, gyúrni.

gyurma-finommotorika

2,5-3 éves korban

2,5-3 éves korban ezeknek a finommozgásoknak a kivitelezése egyre finomodik. A ceruzát már nem feltétlen középen marokfogásban tartja, hanem megpróbálja az ujjaival tartani a hegyéhez közelebbi végén. A rajzolás közbeni mozdulatok is egyre finomodnak. A fűzésnek még jelentős szerepe van, de célszerű először rúdra fűzni a golyókat, mert az könnyebb, ha az már jól megy, akkor lehet próbálkozni a zsinórral való fűzésre. Készíthetünk kartonból formabedobót, melyen a kör, háromszög négyzet van kivágva, és szintén kartonból meggyárthatjuk hozzá a bedobandó elemeket. Ugyanezt elkészíthetjük nagyobb méretű puzzlenek, a kartonra felrajzoljuk és 4 darabba vágjuk, így kell neki egymás mellé illesztenie. Mindig mutassuk meg először teljesen kirakva, majd utána szedjük szét.

Készíthetünk ún. tárgyzsákot is, melyhez szükségünk van egy kis zsákra, melybe különböző tárgyakat helyezünk el. A gyermek feladata, hogy nem nézhet bele, hanem a kezét beledugva kell egyet húznia és mielőtt kihúzná a kezét a zsákból, kitapintva ki kell találnia mit húzott. Ez is segíti többek közt a tapintás fejlődését.

3-4 éves korban

3-4 éves korban már látni kell a kézdominancia kialakulását. Abban az esetben azonban, ha 4 éves korra sem alakul ki, akkor érdemes szakemberhez fordulni. Ennek jelei lehetnek: mindkét kezét használja; vagy mindig azt a kezét használja, amelyik közelebb van az elérni kívánt tárgyhoz; vagy, ha a játék során a tárgyat állandóan átveszi egyik kezéből a másikba, mert nem képes átlépni a testközépvonalát. Ebben a korban is biztosítani kell számára a lehetőséget a rajzolásra, gyurmázásra, festésre, de semmiképp sem szabad erőltetni, ha nem akarja.

Készíthetünk számára színes rizst (ételfestékkel megfestett rizs), melybe különböző apró tárgyakat rejthetünk, melyet ki kell szednie belőle, ezt megteheti kézzel is eleinte, de vessük be a csipesz használatát (akár kávéskészletből származó kockacukorcsipesz). Ekkor már lehet kérni őt szortírozásra, például, ha kis állatokat rejtünk el a rizsben, akkor az azonosakat gyűjtse egy helyre, akár kis színes tálkákba. Ezt halmazolásnak nevezzük. Ősszel különböző termésekkel is lehet halmazolni és fűzni. Remekül lehet a gesztenyét, a mogyorót, a makkot csoportosítani, nagyméretű csipesszel pakolni egyik tálból a másikba. Gesztenyét is lehet fűzni, csak előtte szükséges kisméretű fúrósszárral kifúrni.

Készíthetünk különböző színes folyadékkal teli zacskókat (víz, babaolaj) melybe tehetünk csillámport, csillogó flittereket. Vákuumos fóliázógéppel tökéletesen ki lehet belőlük szívni a levegőt, valamint jól el is süti a fólia széleit, így nem fog utána folyni. Ezeket kézbe veheti, fejleszti a tapintást. Sőt sötétben megvilágítva alaposan megvizsgálhatja elemlámpával azokat. Ha azt látjuk, hogy a gyermek nem szívesen érintkezik a rizzsel, gyurmával, festékkel vagy homokkal, szintén keressünk fel szakembert.

4-5 éves korban

4-5 éves korban egyértelművé válik a jobb vagy a balkezesség, a ceruzát már ujjai segítségével tartja. A biztos ceruzafogáshoz szükséges a kéz csontjainak és izomzatának a megfelelő fejlettsége. Ollóval egyszerű formát képes kivágni. Ebben a korban is fontos szerepet játszik a rajzolás, gyurmázás, festés, a különböző kézműveskedésiek, gyöngyfűzés. Gyakoroljon minél többet fűzni, csavarozni, gombolni. Otthon készíthetünk kartonlapra rajzolt cipőt, melyet átlyukasztva gyakorolhatja a fűzést. A tapintás fejlődése is elengedhetetlen ebben a korban is, ezért ismertessük meg minél többféle anyaggal: vászon, falevél, homok, termések, agyag, papír. A termések gyűjtése és az azokkal való munkálkodás szintén segíti ezen terület fejlődését. A gesztenyéből már készíthetünk különböző gesztenye bábukat más egyéb anyagok felhasználásával. Ismerd meg a vasalható gyöngyözés előnyeit.

kirako-finommotorika

Ha hasznosnak találtad a finommotorika fejlesztéséről szóló cikket, oszd meg másokkal is a közösségi média felületein.

Ez is érdekelhet

Fejlesztő játékok | Játékok, amelyek támogatják gyermeked fejlődését

A bábozás pozitív hatásai a kisgyermekek fejlődésére

Hogyan szoktassuk le gyermekünket a pelenka használatáról?

 

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

Helyesírás fejlesztése | Izgalmas ötletek

Magyartanárként és fejlesztő pedagógusként is szomorúan tapasztalom, mennyire nehezen megy egyeseknek a helyesírás. Vannak diákok, akiknek nem okoz gondot, ők […]

Iskolaérettség | Útmutató szakértőtől

Mikor válik tankötelessé gyermekünk? A jogszabály úgy rögzíti ezt a kérdéskört, hogy abban az évben válik tankötelessé egy gyermek, melyben […]

Diszlexia | Amikor az ABC nem 1x1

Előzmények: 1991-ben, amikor elkezdtem tanítani kevés gyereknél okozott problémát az írás és az olvasás. Mégis előfordult néha, hogy az okos […]

Testtudat fejlesztés | Hogyan és miért?

Miért is fontos, hogy gyermekünknek egészen kis korától kezdődően tanítsuk azt, hogy hol az orrod, szemed, karod stb.? Hogyan taníthatjuk […]

Mutat
Elrejt