8mb5ou78lx1tlvrfygmnzdmmoo49lt

Esti mese olvasás | Miért fontos?

Miért legyen a nap fontos része az esti mese olvasása és hallgatása? – Bőti Anikó gyógypedagógus

Amikor megkérdeznek, hogy miért hangsúlyozom, hogy olvasni kell a gyerekeknek, akkor gyakran hivatkozom arra, hogy Dr. Vekerdy Tamás szerint is fontos. Nagy József és kollégái által az 1970-es évek elején végzett felmérés megállapította, hogy ” az a gyerek, aki minden nap hall mesét az iskolába lépés idején, 1,5 évvel előzheti meg anyanyelvi szinten azt a kortársát, aki nem rendszeres mesehallgató.

Ez azért egy elég kézzelfogható magyarázat lenne, már önmagában is és itt be is lehetne fejezni ezt a leírást, de mégis azt gondolom – és szerencsére nálam sokkal okosabbak is ezek a véleményen vannak, hogy – az esti mese egy különösen fontos napirendi pont kell, hogy legyen a család életében. Ennek hátterében pedig a következő okok állnak:

Napirend: Kezdjük is ezzel, hiszen a gyermekek életében a legfontosabb dolog! Persze gyakran hallani, hogy „ó, az én gyermekem bármikor tud enni/aludni/játszani ez egy felesleges dolog”, de ha belegondolunk az egész életünk erről szól.. időre kell érkeznünk, megfelelő sorrendben történnek a dolgok stb.. ez az alapja mindennek.  A rendszer, a kiszámíthatóság, a nap tudatos megtervezése által nyújtott biztonság nélkül nem tudnak, sőt nem tudunk jól lenni. A nap egyik legjobb része, lezárása lehet ez a közös pillanat, ami után egyértelmű, hogy az összebújás, a fogmosás és az alvás jön. Ez egy remek idő kicsit elengedni – akár elmondani –  a nap feszültségeit, megnyugodni, megpihenni, ráhangolódni az éjszakára.

Élmények, események feldolgozása:  Ez az időszak a legmegfelelőbb arra, hogy a gyerekek is elmeséljék mi történt velük a nap során, mi volt az, ami nagyon jó volt, vagy mi volt az, amit kevésbé éreznek sikeresnek. A hallott mese alapján eszükbe juthatnak saját élmények, amiket ezáltal bátrabban oszthatnak meg. A mesékben találhatnak problémamegoldási stratégiákat, és megtapasztalhatják, hogy nincsenek egyedül a nehézségeikkel. Ma már ezer féle történetet találunk, ha ismerjük gyermekünket nem okozhat nehézséget a megfelelő kiválasztása.

Minőségi idő: A mai rohanó világban az idő az, ami a legkevesebb, hiszen többnyire mindkét szülő dolgozik, este hazaérnek, akkor még ott van a főzés, mosás, teregetés, hajtogatás, a lecke megírása, a tananyag kikérdezése, és máris elrohant az a maximum 3-4 óra, amit a család esténként együtt tud tölteni. Ebben a kapkodásban a gyerekek akármennyire is mutatjuk, hogy tudunk a vacsora készítése közben is aktívan figyelni rájuk, ők nem ezt élik meg.
Nem ebben a helyzetben fognak belekezdeni azoknak a történeteknek az elmesélésébe, amik őket a nap folyamán mélyen értintették, nem ekkor fogják elmondani nekünk a vágyaikat, a terveiket…és nem ekkor érzik azt, hogy valóban az övék a figyelmünk. A vacsora, fürdés utáni közös összebújás már a fizikai közelség miatt is azt jelzi, hogy „itt vagyok, csak Rád/Rátok koncentrálok”. Mindezek mellet pedig az életkornak megfelelően megválasztott mese segít a gyerekeknek a napi események feldolgozásában, új ismeretek elsajátításában, vagy éppen elvarázsolhatják őket egy mesebeli világba, hogy kicsit kibillenjenek a hétköznapok valóságából.

minőségi idő

Fejlődési lehetőség: Valahogy az esti mesével kapcsolatosan olyan rosszul hangzik ez a kifejezés, de tudom, hogy mindenkinek mennyire fontos, hogy olyan dolgokat is tegyenek, amivel fejlődnek a gyerekek. A mese és az olvasás hatásáról már nagyon sok hasznos cikk született, ezekben mindig részletezve is megtalálják mire is jó, ha mesét hallgat a gyermek. Most csak néhány dolgot sorolnék fel a teljesség igénye nélkül: fejlődik a fantázia, belső képeket alkot, ezáltal alakul a képzelőerő, a szókincs bővül, a mondatalkotás fejlődik, a beszédkészség és késztetés változik. Az élőszavas mesélés segíti, hogy a gyermekeknek lehetősége legyen feldolgozni a hallottakat, szükség szerint visszakérdezni, magyarázatot kérni. A hallott információk feldolgozása is könnyebb lesz azoknak a gyerekeknek, akiknek mesélnek.

Mikortól legyen a nap rész az esti olvasás?

Azt szoktam javasolni a hozzám forduló családoknak, hogy már 10 hónapos korban legyen ilyen közös összebújós idő, meséljék el a gyerekeknek röviden, egyszerű mondatokkal, hogy mi történt velük a nap során, elevenítsék fel a nap eseményeit. Érdeklődő, könyveket már szerető gyerekeknek 12-14 hónapos korban már elkerülhetnek a keménylapos, képes könyvek. Itt elég a képekről mesélni, majd szépen fokozatosan lehet áttérni a sok sok képről a szövegre. Mindig hangsúlyozom, hogy úgy meséljék el a képeket, ahogy a gyermek számára az befogadható, szőjék bele a saját élményeit is.

mese jatek

Mit tehetünk akkor, ha a gyerekek nem igénylik az esti mesét?

Előfordul, hogy azt jelzik vissza a családok, hogy „de az én gyermekemet nem érdeklik a mesék, nem tudom rávenni, hogy leüljön”. Ilyenkor azt gondolom az egyik legfontosabb, hogy tudatosítsuk magunkban is, hogy a meseolvasás nem azt jelenti, hogy leülök, becserkészem a gyermekemet és felolvasok egy könyvet, majd nyomok a homlokára egy puszit, betakarom és vége.

A mese ennél jóval több, ahogy már fentebb is kifejtettem. Eleinte a nap elmesélése maga a mese, majd akár engedhetjük 2 könyv közül választani a gyermekünket, ahol a képeket nézegetjük meg együtt, viccelődünk, nem monoton hangon olvassuk fel, „keresd meg a…” játékot játszunk, felelevenítünk közös történetet pl. emlékszel, amikor ilyen lovacskát láttunk.. és már ott is van egy közös történet.. nem is kell, hogy beszélni tudjon a gyermek.

Ami fontos, hogy rutin legyen, a napirend része, ne maradjon ki csak azért, mert ma éppen nekünk felnőtteknek nincs kedvünk olvasni. Viszont az is fontos, hogy ne éljük meg kudarcként, ha nem sikerül. Heveredjünk le az ágyra együtt és mindenki csak nézegesse meg az általa választott könyvet, és ha van benne valami érdekes mutassuk meg egymásnak.

Gyakran az a baj, hogy nem olyan könyvet választunk, ami a gyermekünk aktuális életkorának, vagy éppen lelki állapotának megfelelő. Ezzel kapcsolatban kérjünk bátran segítséget szakemberektől, vagy akár vásárlás előtt a könyvesboltokban is tájékozódhatunk!

Amit pedig nem szabad elfelejtenünk, az a mintaadás. A gyermekek minden pillanatban a környezetükben lévő felnőttek viselkedését másolják.. szóval ha mesét hallgató illetve könyvet szerető gyermeket szeretnénk nevelni… nekünk is mintát kell adnunk.

Hiszem, hogy ezek az esti, mesével töltött pillanatok azok, amik megalapozzák a gyermekeink érdeklődését a könyvek iránt is, illetve ez az idő az egyik legfontosabb a család életében.

Hogyan szerettessük meg gyermekünkkel a mesét? – Frummné Baraxa Elizabeth gyógypedagógus

Gyakorló szülőként magam is megküzdöttem evvel a problémakörrel. Olyan felgyorsult, digitális világban élünk, amellyel néha nehéz felvenni a küzdelmet. Minden eszköz iszonyú mennyiségű ingert szolgáltat nagyon rövid idő alatt gyermekünk számára. Ezt az ingeráradatot nekünk felnőttként lehetetlenség legyőzni. Tudom, hogy ebben a rohanó, fárasztó világban egyszerűbb megoldás bekapcsolni a mesét a TV-ben vagy tableten, vagy bármilyen más kütyün, de ez közel sem ad annyi élményt és minőségi időt gyermekünknek, mint amennyire valóban szüksége van.

Ismerős lehet az, hogy sok fajta könyvet megpróbáltál olvasni gyermekednek, de nem kötötte le? Közben szaladgál, beszél, elfordul, esetleg még mondja is, hogy nem érdekli? Nos nem vagy ezzel a problémával egyedül, hidd el. Leírom azt, ami nekem segített, hátha másnak is segít.

Akkor hogyan csináljam?

Előszőr is fontos dolog, hogy a gyermekünk már egészen kis korban találkozzon magával a könyvvel. Csecsemő korban gondoljunk olyan kisméretű könyvekre, amelyek kontrasztosak és nagyon egyszerű ábrákat tartalmaznak. Kereskedelmi forgalomban sokfajtát lehet kapni; a puha szivacskönyvecskétől egészen a kemény lapos könyvig. Ezek általában különböző témaköröket dolgoznak fel, mint például állatok, járművek, geometriai formák. Ezeket a csecsemők szívesen nézegetik az ébrenléti ciklus alkalmával. Lapozzuk neki és mondjuk el mi van a képen. Ide tartozhatnak még azok a szivacs könyvek is, amelyeket fürdés közben is lapozgathat kisbabánk.

Az életkor előrehaladtával előkerülhetnek a hangutánzó könyvek és a böngészők. A hangutánzó könyveket szeretik a kisgyermekek, mivel ezeken keresztül már maguk is tudnak bizonyos folyamatokat elindítani, hiszen megnyomják a gombot és a könyv hangot ad ki. Arról nem is beszélve, hogy a hangutánzó könyvek nagyon sok területet fejlesztenek: segítik a helyes artikuláció kialakítását, a szókincsbővítést, fejlesztik a finommotorikát, a látást, a hallást, a memóriát, valamint bővítik a gyermek tudását bizonyos témakörökkel kapcsolatban. A könyvek segítségével a tanulás igazi öröm és valódi játék a gyermek számára. A hangmodulok megnyomása fejleszti a kéz izomerejének szabályozását, valamint motiválja a gyermeket a figyelem fenntartásában. Növeli a koncentrációképességet, segíti a feladattudat kialakulását. A böngészők között szintén válogathatunk gyermekünk életkorának megfelelően. Ezek közt is sok témakörrel találkozhatunk; évszakok, járművek, autók, tanya, óvoda.

böngészők

Ezek közt is találunk már olyat, ami a mostani kisgyermek generációt érdekli, például Mancs őrjárat. Fontos szempont, hogy olyan mesét, témaköröket igyekezzünk választani, ami gyermek érdeklődési körébe tartozik, hiszen evvel is motivációt adunk számára, hogy akarja azt a könyvet lapozni, nézegetni. Itt a nagyobb gyerekekre gondolok 3-6 éves korig. Az óvodás korosztályban tapasztaljuk azt, hogy nehéz számukra leülni és mesét hallgatni, könyvet lapozni.
Ma már lehet olyan ún. Mesélő könyveket kapni, amik a klasszikus meséket (Hófehérke és hét törpe, Az oroszlán és a kisegér, A dzsungel könyve) mutatják be egyszerű, rövid, könnyen érthető szövegezéssel és nagyon szép illusztrációval. Az oldalán hangmodul sáv található, amelyet megnyomva egy hang felolvassa az aktuális oldalon szereplő szöveget. Nagyon praktikus könyv, mely által a régi meséket is megismerhetik a gyermekek. Ha gyermekünk már olyan korban van, tanítsuk meg neki megnyomni a gombot, ha azt már tudja, akkor kérjük meg, hogy a megfelelő oldalnál keresse meg a hozzátartozó gombot és nyomja meg. Óvodás korban használhatunk már olyan mese könyveket, amelyek nem tartalmaznak ilyen hangmodulokat. Ebben az esetben is lehet már kapni mai meséket, amelyeket gyermekeink jobban ismernek, Bing, Mancs őrjárat, Boribon, Bogyó és babóca stb.

Nálunk a régebbi típusú, klasszikus mesék problémát okoztak, egészen addig, amíg könyvből próbáltam meg olvasni. Azután eszembe jutott a diavetítő és a bábozás. A diavetítő általában nagyon tetszik a gyerekeknek, minden este várják, hogy sötét legyen és vetítsünk. Így a régi, klasszikus meséket is gond nélkül végig hallgatják, nem unatkoznak olvasás alatt. A régi meséknél az is gond lehet, hogy más a nyelvezete, sok olyan szó van benne, amit manapság már egyáltalán nem használunk, így gyermekünk még nem találkozott vele. Itt helyettesíthetjük olyan szóval, ami ugyanazt jelenti, mint a szövegben szereplő szó és a gyermekünk is ismeri.

bábozás
Ami még fontos szempont, hogy rövid mesék legyenek, ugyanis este már fáradtak a gyerekek, nehezebben tudnak hosszú ideig koncentrálni a mesére. Mese olvasás közben lehet kérdezni őket, mit látsz a képen, szerinted mi történik ezen a képen, hol van például a nyuszika vagy hogy hívják a kislányt és a kifiút (Jancsi és Juliska) stb. Klasszikus, régi diavetítőnél, hagyhatjuk, hogy gyermekünk tekerje kockánként a diát, természetesen felhívva a figyelmét arra, hogy vigyázzon az ujjára, mert meleg a gép. Kereskedelmi forgalomban most már kaphatóak a gyermekeink által ismert, modern mesék, mint például a Bogyó és babóca, Boribon. Érdemes lehet ilyeneket is beszerezni, ha a diavetítés mellett döntünk, evvel is megkönnyítve a meseolvasás szeretetét.

Megpróbálhatjuk feldolgozni a meséket bábozás formájában. Ezeket elkészíthetjük saját kezűleg is, illetve lehet kapni kész bábokat (az ujjbábuktól a normál méretű bábokig) is. Az általunk választott meséből elkészíthetjük a szereplőket papírra vagy kemény kartonra hurkapálcára felragasztva. A leggyorsabb és legegyszerűbb, ha kinyomtatjuk a szereplőket, esetleg lamináljuk (így tartósabb) és hurkapálcára ragasszuk. A mese környezetét (például házikót) elkészítjük kézzel bármilyen kartondobozból. Ezekkel az eszközökkel közösen eljátszhatjuk a mesét gyermekünkkel, evvel is aktív részesévé téve őt a mesélésben. Így számára is izgalmassá válik a mese olvasása, feldolgozása. Ebben az esetben nagyobb a mozgásterünk a mesék választása között. Itt már elkészíthetjük például a Bing mese egy jelenetét, vagy a Mancs őrjárat egy részét.

Nézd meg mesekönyv kínálatunkat.

Ez is érdekelhet:

Fejlesztő játék házilag | „Forgass ügyesen” doboz

Hangos könyvek | A gyermekfejlődés varázslatos eszközei

A játék szerepe a gyermek életében

 

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

Helyesírás fejlesztése | Izgalmas ötletek

Magyartanárként és fejlesztő pedagógusként is szomorúan tapasztalom, mennyire nehezen megy egyeseknek a helyesírás. Vannak diákok, akiknek nem okoz gondot, ők […]

Iskolaérettség | Útmutató szakértőtől

Mikor válik tankötelessé gyermekünk? A jogszabály úgy rögzíti ezt a kérdéskört, hogy abban az évben válik tankötelessé egy gyermek, melyben […]

Diszlexia | Amikor az ABC nem 1x1

Előzmények: 1991-ben, amikor elkezdtem tanítani kevés gyereknél okozott problémát az írás és az olvasás. Mégis előfordult néha, hogy az okos […]

Testtudat fejlesztés | Hogyan és miért?

Miért is fontos, hogy gyermekünknek egészen kis korától kezdődően tanítsuk azt, hogy hol az orrod, szemed, karod stb.? Hogyan taníthatjuk […]

Mutat
Elrejt