8mb5ou78lx1tlvrfygmnzdmmoo49lt

Mesevilág | Egy ovis mesés napirendje

Korán reggel ébredtem, nyitós vagyok, a héten Én fogadom a korán érkező gyerekeket. Egy átlagos nap ez is. Gyorsan összekészülődöm. Már már rutinszerűen. Előző este kigondoltam mit vegyek fel. Jó és rosszidő esetére is készültem.

Első jó tanácsom szülőknek:

Válasszanak ki együtt este olyan ruhát  gyermekeikkel, amit az másnap örömmel, vitatkozás nélkül vesz fel. Kukkantsunk rá az időjárásjelző „hazudósra” kettesben az ovisunkkal. Megkönnyítjük és felgyorsítjuk így az indulás körüli herce-hurcát. Kevesebb lesz a hiszti és a sírás is. Főleg lányoknál. A pörgős szoknya igenis csudaszép bármely évszakban. Még az overál alatt is lehet az.

Emlékezzünk csak arra milyen jó lett volna nekünk is felvenni.

Az oviban pár gyorsan felkapható függönyből készített csodaruha van, amibe királylánynak érezhetik magukat a kislányok. Mi több a fiúcskák is néha belebújnak. 😉

Hogy miért? Kíváncsiságból. Utánzásból (Anya, akit imád is ilyenbe jár néha)

Öltözködés

Az öltözködés után rohanás van az oviba. Vagy azért, mert előző nap szépet épített legóból és folytatná vagy azért, mert játszótársa is korán érkezik, így önfeledten játszhatnak majd fodrászosat, kalózosat, orvososat akár. Vagy mert anyának és apának még hosszú az út a munkahelyig.

Óvodapedagógusként tudom kik fognak elsőként beérni, jól ismerem őket. Mindig ugyanaz a pár család. A szülők sietnek dolgozni, mindenki nyűgös még. A rohanásban sok dologra nincs idő. Beszélgetni és reggelizni sem talán.

Második jó tanács:

Amíg készülődünk pár szem keksz egy kis teával vagy egy kakaó (amíg anya kávézik futtában) beleférhet. Persze van, aki allergiás vagy érzékeny azok is bekaphatnak pár falatot a saját finomságaikból.

Úgyis össze kell kapni magunkat. A sminkelés ideje alatt törpicsekünk pocija is megnyugodhat és nem érkezik éhesen az oviba. Ki tudja mikor érkezik meg a reggeli…

Reggeli

Harmadik jó tanács:

Utazás közben gyalog, buszon vagy az autóban pedig egy pár gondolatot érdemes váltani kicsi Énünkkel. Milyen lesz a napja? Kivel fog játszani? Mit szeretne csinálni? Mit vár leginkább? Vagy egy gyors barkóba, találós kérdés is beleférhet. Persze korának megfelelően. És mikor már bent vagyunk az oviban indulhat is a közös játék.  Igen kívülről játéknak látszik, de elárulhatom kő kemény ismeretátadás.

Nem holmi security munka ez. Varázslatok tárháza az ovi. Minden egyes tevékenység egy csoda. Valami új, érdekes játék.Cselekedtetve tanítás. Hogyan? A gyermek érdeklődésére építve. Vagy az időjárásra alapozva esetleg a néphagyományok megélésén keresztül érzékeltetve. Egy a lényeg, hogy figyelmet felhívó, megtartó és meseszerű legyen.Mert a gyermek szereti a mesét. Azt is, ha olvasnak neki, azt is ha fejből mondunk nekik, azt is ha maguk játszva élhetik át.

Közös ovis játék

Negyedik javaslatom:

Napi szinten meséljenek. Egy képről, a napunkról, gyermekkori élményeinkről. Örömünkről és persze bánatunkról is. Legyen minden érzelem megélve. Mi is mindennap ezt tesszük. Napközben és a csendespihenő előtt könyvből vagy ahogy egy kis ovisom mondta anno homlokból mesélünk.

Ötödik javaslatom:

Az esti rutin utolsó része a vacsora és fürdés, mely jó alkalom arra hogy aznap történteket megbeszéljük. Nap lezárásaként pedig mindig meséljünk. Könyvből vagy fejből, de meséljünk.

Mit fejlesztünk vele:

Készségeket és képességeket egyaránt!

Képzeletvilág és fantázia: meséink főhőseit maguk ruházzák fel külső jegyekkel( szőke vagy barna lesz e a királylány, alacsony vagy magas a varázsló, kék vagy zöld a szeme a kutyusnak, a sárkány ha fèlelmetes, akkor sötét színű e vagy csak az arcán látszik az amitől fél) Ezek az apró jelek a gyermekrajzban is megjelennek. Ne adjunk sablont a kezükbe vagy ha igen választhasson több, ám máshogy kiszínezett, mintázott királylányból, autóból vagy netán sárkányból.

Óvodáskorban még elfogadott a valóságtól kicsit elrugaszkodott mesebeli erdő. Beszélgetéseink közben úgyis kiderül majd, hogy megtudja különböztetni a valóságot a mesevilágtól. Engedjük szárnyalni a képzeletét.

Választékos nyelvhasználatát is fejlesztjük meséken keresztül, sőt ezzel együtt nyelvi gondolkodásmódját is. Megjegyzi mit meséltünk és segít, ha “elfelejtjük” vagy kijavít, ha máshogy meséljük mint előtte.

Személyiségfejlesztő hatása: Lesz kedvenc meséje és szereplője, akihez hasonlítja majd magát. Személyisége ezáltal is fejlődik. Terelhetjük a jó irányba, de hagyjuk azt is, hogy kibontakoztassa rosszabbik énjét. Legyőzze a sárkányt vagy netán védelmezze nehogy megöljék. Lehet neki valamiért szimpatikus. Erről beszélgethetünk is vele. Engedjük neki, hogy kijátsza, megjelenítse valamelyik karaktert. Maga bújik bele egy-egy szereplő bőrébe…

Fontos a beszélgetés, mert lehetnek olyan kérdései, amire ott akkor kell választ adjunk. Nem később.

Amikor mesét néz üljünk ott vele és beszéljünk az őt ért hatásokról. A gyors villanó képváltás nehezen feldolgozható. Többször is megnéz ezért egy mesét. Értelmezi.(Nálunk a kis hableány volt a favorit. Legalább 125 ezerszer láttam. Kívülről tudta Vikócám a történetet, a beszélgetéseket, dalokat. Imádtam ahogy csacsog és énekel mesenézés közben. De szerettem nézni, ahogy sokadjára is kikerekedik a szeme, amikor mesélek neki fejből. A kishableány más-más történetét.)Együtt szőttük a mesék történeteit….Ezzel fejlesztve a mondatalkotást is.

Vizuális és képi memória: Nem akkor és ott mesélem ami történik vagy a képek sorrendjét felcserélem helyére tudja tenni illetve maga tudja elmesélni a mesét képekről is.Konstruál a gyermek a térben is kifejezi mit is értelmez. Megépíti, elkészíti a várat, az ételt, az autót fakockából, duplóból, legóból, tejes dobozokból. Botokkal vív csatát.

Meseolvasás

A sok játékos ismeretadást megszakítja az óvodában egy-egy gondozási és egyéb nevelési feladat – reggelizés, udvari játék, csendespihenő. Uzsonna után pedig lassan vége is a napnak. Most is tudom kit, ki után visznek majd haza. Rohanás a világ. Ebben a rohanásban kell kicsit megállnunk és beszélgetnünk a napunkról. Mondjuk el milyen volt a miénk és kérdezzük meg csemeténket az övé hogy telt. Vásároljunk be együtt vele. Az óvodapedagógus pedig még mindig dolgozik. Hogy miért? Hogy másnap tovább élhessen a varázslat.

Egy-egy fárasztó nap lezárása nálunk az, hogy végig gondoljuk mi is történt aznap. Igen, mi játszó felnőttek is. Mi volt az, ami felvidított, amit ismét játszanom kell, mert érdekelte nagyon a gyerekeket. Otthon készülök még, mert rengeteg új élményt szeretnék nyújtani másnap és harmadnap és egészen óvodáskor végéig a mindennap rácsodálkozó szempárok mögé bújt gyermekseregemnek.

Éljen a mese akár a nagymami vagy nagypapi elmondásai alkalmával is.

Ez is érdekelhet

A játék szerepe a gyermek életében

Az érzékenyítés fontossága | Hogyan támogathatjuk gyermekünket az érzelmek kezelésében?

A gyermeki kíváncsiság | 5 tipp, hogy tartsd fent az érdeklődést

 

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

Ünnepre hangolódás | Illatok, fények és emlékek

Egy mókuskerék az életünk. Egész évben rohanunk. A munkahelyre, az oviba, bevásárolni. Folytonosan hajszoljuk önmagunkat. Mindig új célokat kitűzve szeretnénk […]

Játékok gyerekeknek | Tippek nem csak a téli szünetre

Bőti Anikó gyógypedagógus pár izgalmas játékot mutat be, amivel nem csak a szórakozás, hanem a fejlődés is garantált. Játékok gyerekenek […]

Hangos könyvek | A gyermekfejlődés varázslatos eszközei

A modern technológia által kínált újabb és hatékonyabb módokon felfedezzük a tudást és szórakozást, a hangmodulos könyvek egyre inkább előtérbe […]

Mesevilág | Egy ovis mesés napirendje

Korán reggel ébredtem, nyitós vagyok, a héten Én fogadom a korán érkező gyerekeket. Egy átlagos nap ez is. Gyorsan összekészülődöm. Már […]

A gyermeki kíváncsiság | 5 tipp, hogy tartsd fent az érdeklődést

A kíváncsiság és az életen át tartó tanulás fejlesztése gyermekeinkben nem csak az iskolai teljesítményüket javítja, hanem hosszú távon is […]

Rugalmasság fejlesztése gyermekünknél

A modern világ gyors változásokkal és kihívásokkal teli, így elengedhetetlen, hogy gyermekeink rugalmasak legyenek az élet minden területén. A rugalmasság […]

Iskolakezdés | Mire van szüksége az első osztályba induló gyereknek?

Az iskolakezdés izgalmas időszak mind a gyermek, mind a szülők számára. Az első osztály megkezdése igazi mérföldkő, amely új lehetőségekkel és kihívásokkal jár. Gyermekednek szüksége van a megfelelő felkészültségre és eszközökre ahhoz, hogy sikeresen indulhasson el az iskolába vezető úton. Ebben a cikkben megvizsgáljuk, mire van szüksége az első osztályba, iskolába készülő gyereknek. Nem csak a megfelelő környezet kialakítása meghatározó, hanem az érzelmi támogatás is meghatározó szerepet játszik ebben az időszakban.

Kreatív benti játékok gyerekeknek az esős napokra

Abban bizonyára mindannyian egyetértünk, hogy az esős nyári napok kihívást jelentenek a kisgyerekes szülők számára. Hiszen szeretnénk, hogy az állandóan pörgő gyermekeket számukra megfelelő módon, aktívan kössük le a négy fal között is. És persze… az se hátrány, ha a TV és a váza is egyben megéli a nap végét. Szerencsére a számos olyan tevékenység van, amelyekkel szórakoztató és fejlesztő módon tölthetitek el ezeket az esős órákat. Ebben a cikkben bemutatunk néhány kreatív és játékos beltéri elfoglaltságot, amelyek garantáltan lekötik és örömteli pillanatokat szereznek a kisgyerekeknek és az anyukáknak egyaránt.

Mutat
Elrejt