Játékok gyerekeknek | Tippek nem csak a téli szünetre
Bőti Anikó gyógypedagógus pár izgalmas játékot mutat be, amivel nem csak a szórakozás, hanem a fejlődés is garantált. Játékok gyerekenek szakértőtől.
Djeco ABC Boom ügyességi játék
Amikor elkezdtem keresgélni az iskolásoknak való játékokat egyértelmű volt, hogy a DJECO-k között kezdem a válogatást. Szeretem ezt a márkát, mert tökéletes minőségűek, rendkívül sokáig használhatóak, és remek a design is. Már a játékok megjelenése is motiváló a gyerekek számára, ritkán van szükség plusz ösztönzésre.
Ebben a dobozban is csodajó minőségű fából készült nyomtatott nagybetűket, vastag feladatkártyákat, és remek tapintású (nem szúrós, nem szálkás) pálcikákat találunk. Számomra az egyetlen negatívum ezekben a játékokban, hogy 10 nyelven leírják a játékszabályokat, de a magyar nincs köztük. Persze ezt a kis nehézséget a mai világban már könnyen áthidalhatjuk.
A játékot 2-4 játékos játszhatja, és 8 éves kortól javasolják. Itt is bátran bíztatom Önöket, hogy már a fiatalabb gyermekekkel is próbálják ki, hiszen nem bonyolult a szabály, illetve ha a betűk felismerése még nehézkes, a társas ügyességi részében akkor is részt tudnak venni a kisebbek is. A játékidő nem túl hosszú, 10-15 perc, de persze függ attól is, hogy mennyire vagyunk ügyesek, türelmesek és kitartóak.
A szabályokon kívül, különböző nehézségi szinteken játszhatjuk a játékot, hiszen bár a leírás szerint olyan betűvel kell kezdődnie a szónak, amit húzunk, de mi bonyolíthatjuk, hogy az adott betű legyen a szó közepén vagy végén, vagy esetleg még azt is meghatározhatjuk, hogy a szó második szótagja kezdődjön vele. Másik nehezítés lehet, ha pl. főfogalom alá rendezést is gyakoroljuk, pl. csak bútorokat/növényeket/állatokat mondhatunk az adott betűvel. Mi mondatokat is szoktunk alkotni vele, sőt a játék végén az is nyer, aki a legtöbb hallott szót fel tudja idézni a végén.
Ráadásul akár az abc kirakását is gyakorolhatjuk, de mivel nincsenek benne a magyar abc kétjegyű és ékezetes betűi, így igazán izgalmas szokott lenni a gyerekeknek a helyes sorrend felállítása.
Mi minden fejlődik általa:
– szókincs (passzív szókincs aktivizálódik)
– szóelőhívás sebessége
– auditív figyelem
– vizuális figyelem
– koncentráció
– szem-kéz koordináció
– térlátás, tervezés
– finommotorika
– sorrendiség, várakozás, közös tevékenykedés
– kudarc-, sikerélmény megélése
Összetett játék, mert nem elég okosnak lenni, és tudni a szavakat, hanem még figyelmesnek, precíznek is kell lenni, hogy az építmény állva maradjon. Kiváló játék lehet az iskolai szünetekben, napköziben, de akár otthon is, hiszen a játékidő nem túl hosszú, mégis jól megdolgoztatja a gyerekeket. Gyakorlásként is kiváló móka.
Djeco: Hop! Hop! Hop! kooperatív társasjáték
Már korábban kifejtettem, hogy mennyire nagy rajongója vagyok a DJECO játékoknak. Egyrészt azért, mert rendkívül jó minőségű anyagból készültek, ezáltal még ezek a társasok is könnyen tisztíthatóak és tartósak, másrészt mert kortárs művészek készítik a grafikáját… szóval összefoglalva tökéletesek. Kicsiknek és nagyoknak, tipikus, és eltérő fejlődésmenetű gyermekeknek és fiataloknak is ideálisak.
A társasjátékot a 4-8 éves korosztálynak szánják, de mint minden játéknál, itt is azt javaslom, hogy ismerjék meg a leírást és utána döntsenek, hogy az Önök gyermekének vagy óvodai, iskolai csoportjának ideális lenne-e.
Mivel kooperatív játékról van szó, a játékosok számát nem határozták meg, de azért célszerű annyian játszani együtt, hogy mindenki kényelmesen, lökdösődés nélkül hozzáférjen a játékhoz.
Egy szuper történetet is kitalálhatunk a játékhoz, így a gyerekeknek sokkal izgalmasabb lesz az együtt gondolkodás. A végén pedig akár le is rajzolhatják, vagy a nagyobbak le is írhatják hogyan jutottak biztonságos helyre az állatok. A játék célja, hogy a pásztorlány, a bárányok és a kutya is biztonságban hazaérjen, mielőtt jön a vihar. Sajnos azonban a folyó feletti híd már elég rozoga, így egy nagyobb széllökéstől (amit mi magunk dobhatunk a kockával), egy-egy tartópillére kieshet.. ( ezt a gyerekeknek kell a pálcával óvatosan kivenniük). Ha a híd összeomlik, akkor vége a játéknak.
Egyszerűnek tűnik, de sok mindenre kell közösen figyelnie a gyermekeknek ahhoz, hogy minden szereplő átjusson a juhakolba.
Ezer kooperatív játék van a boltok kínálatában, miért emelem ki ezt? Nagyon egyszerű érveim vannak, amik közül néhányat leírok:
– könnyen érthető a szabály, így már egészen kicsikkel (3-4 éves gyermekekkel) is játszható
– memóriát is fejleszti
– mozgásos elemek is vannak benne (ki kell venni a híd pillérét úgy, hogy ne dőljön fel)
– ok-okozati összefüggésekre világít rá (rájövünk, hogy célszerű, hogy minden táblán legyen állat, mert különben sokszor van, hogy nem haladunk előre)
– problémamegoldó gondolkodás fejlődését segíti elő
– várakozást, kölcsönösséget, osztozkodást tanítja
– kommunikációs helyzeteket generál…
Már néhány hónapja megvan a játék, így igazán magabiztosan tudom mondani, hogy nem lehet megunni! Tökéletes otthoni, vagy intézményi játék lesz belőle! Nem tart sokáig, így akár este a vacsora előtti rövid közös időbe is remekül beilleszthető. Az intézményekben pedig biztos vagyok benne, hogy mindig játszani fog vele valaki, hiszen nem kell hozzá felnőtt segítség!
Autók a lejtőn, fa versenypálya, kék Label-Label
A belga Label-Label cég neve, és ezáltal a termékei szerencsére mára már nem csak a szakemberek között ismert. Amikor valaki ezt a márkát említi nekem, akkor rögtön a letisztult formák, kellemes színek, a környezettudatosság, a fából készült csodaszép és kiváló minőségű termékek jutnak eszembe.
Igen, ezek valóban magasabb árkategóriájú eszközök, de azt hiszem a tartósságot, és a minőséget érdemes megfizetni, hiszen így ezek sokkal tovább használhatóak, nem fog lepattogni róla a festék ezáltal esztétikusabbak is.
Olyan sokszor tapasztalom, hogy egy játékot csak egyféleképpen használunk, most azért készült ez a rövid bejegyzés, hogy megmutassam mennyi lehetőség rejlik egy egyszerű versenypályában. Azt gondolom, hogy ennek a játéknak alap felszereltségnek kellene lennie otthon, az intézményekben és a fejlesztő foglalkozásokat tartó szakemberek játékai között is!
Azt pedig fontosnak tartom megemlíteni, hogy ne gondoljuk, hogy erre a játékra csak a fiúknak van szüksége, tapasztalatból tudom, hogy a lányok nagy kedvence is! A gyártó a 18 hónaposnál idősebb gyermekeknek ajánlja ezt a játékot. Véleményem szerint – FELÜGYELET MELLETT- már a kisebbeknek is remek élményt nyújt.
Lássuk, hogy miért szeretem ezt ennyire:
Gyógypedagógusként dolgozom, és amikor kicsi gyermekek érkeznek hozzám az első találkozáskor – több másik kedvenc eszköz mellett- ez az egyik, amit mindig kikészítek.
Ez egy olyan játék, ami rendkívül motiváló a gyermekeknek, mindezek mellett pedig a kölcsönösséget, a kapcsolat kialakítását is elősegíti. Hiszen, ha nálam vannak az autók, akkor azokat el kell kérnie tőlem a gyermekeknek, ehhez rám kell néznie, vagy felém kell nyúlnia, hangot kell adnia, esetleg szólnia kell. Máris elkezdődött egy kommunikáció köztünk, ráadásul egy igazán izgalmas helyzetben. Ezután már könnyebb egy-egy feladathelyzet felkínálása, vagy a beszélgetés elkezdése, hiszen a közös élmény összekapcsol minket.
Már írtam, hogy a gyártó a 18 hónaposnál idősebb gyermekeknek szánja, de ne tegyük el akkor sem, ha a gyermekünk már 4-5 éves, hiszen ebben az időszakban is kitalálhatunk hozzá feladatokat.
Mi mindenre használhatjuk:
– Megfigyelhetik a tárgyak tulajdonságait, ok-okozati kapcsolatokat, összefüggéseket. A felnőttek pedig az események narràlàsàval bővíthetik a gyerekek szókincsét.
– A hozzá tartozó autók mellett mi üveggolyóval és nagyobb gyöngyökkel is szoktunk játszani megnézhetjük, hogy melyik hogyan gurul rajta végig. (FELÜGYELET mellett, természetesen)
– Ha egyszerre indítjuk az autókat a kicsikkel különböző színnel jelöljük meg őket, a nagyobbakkal már fel szoktuk számozni és lehet tippelni melyik ér le leghamarabb…
– A kérést is (akár verbális akár nonverbàlis úton, gesztussal vagy képkommunikàcióval) gyakorolhatjuk vele, -ezt főleg eltérő fejlődésmenetű gyermekek esetében nagyon praktikus, hiszen ez a játék rendkívül motiváló, és a kérés után rögtön a következik a “jutalom” ( megkapom az autót amit leguríthatok)
De mindezen túl többek között gyakorolhatjuk vele a:
– a kölcsönösség, az egymásra figyelés kialakításàt is, remekül szemlélteti az “én jövök.. te jössz…” helyzeteket is. Ami a kommunikáció során és később a jatekhelyzetekben is elengedhetetlen
– főfogalom alá rendelést (akkor kap autót ha mond egy bútort, élelmiszert, gyümölcsöt…)
– verset, mondókát tanulhatunk vele (Elkezdi a felnőtt ha jól folytatja kap autót)
– napok neveit tanulhatjuk (Amikor mondunk egy napot legurul egy autó)
– állathangokkal játszhatunk (Ha felismerése a hangot vagy ha megmondja az állat hangját kap egy autót)
– szólàncot játszhatunk
Ennek az eszköznek ott van a helye minden családban, és intézményben!
Ez is érdekelhet:
Gyurmázás: Egy fejlesztő tevékenység, melyet a gyerekek és édesanyák is imádnak