8mb5ou78lx1tlvrfygmnzdmmoo49lt

A zenei nevelés hatása a gyermek általános fejlődésére

Hogyan formálja a zenei nevelés a gyermekek fejlődését?

 

A zene különleges helyet foglal el az életünkben. A csecsemőket megnyugtató altatódaloktól a táncra késztető fülbemászó dallamokig a zene mély hatást gyakorol érzelmeinkre és általános jólétünkre. De tudtad, hogy a zene nevelés megkerülhetetlen, hiszen a gyermek fejlődésének alakításában is döntő szerepet játszhat?

 

Fokozza a kognitív képességeket

A zenével való korai foglalkozás összefüggésbe hozható a gyermekek jobb kognitív fejlődésével. A kutatások azt mutatják, hogy a zenei oktatásban részesülő gyermekek általában jobban teljesítenek olyan tantárgyakban, mint a matematika és a nyelv. A Kaliforniai Egyetem tanulmánya szerint a zenei képzésben részesülő gyermekek fokozott tér-időbeli készségeket mutatnak, amelyek elengedhetetlenek a problémamegoldáshoz és a matematikai gondolkodáshoz.

 

zenei-neveles-hatasa-a-gyermek-altalanos-fejlodesere

 

Fejleszti a nyelvérzéket és a kommunikációt

A zenehallgatás és a zenével együtt éneklés jelentősen javíthatja a gyermek nyelvi és kommunikációs készségeit. Tanulmányok szerint a zenei tapasztalatok segítik a gyermekek fonológiai tudatosságának fejlődését – a szavakban lévő hangok azonosításának és manipulálásának képességét -, ami az olvasás és a nyelv elsajátításának alapvető előfutára. A gyermekdalok éneklése például ritmusra, rímekre és dallamokra tanítja a gyermekeket, ami segíti őket szókincsük és nyelvi készségeik fejlődésében.

 

Serkenti az érzelmi fejlődést

A zene mély hatást gyakorol az érzelmeinkre. A zenehallgatás és a zenei alkotás segíthet a gyerekeknek abban, hogy hatékonyan fejezzék ki és szabályozzák érzelmeiket. Kreatív lehetőséget biztosít az önkifejezésre, és ösztönzi az érzelmeik felfedezést. A Frontiers in Psychology című szaklapban megjelent tanulmány szerint a zenével való foglalkozás elősegíti a gyermekek érzelmi intelligenciáját, empátiáját és szociális kötődését.

 

zenei-neveles-hatasa-a-gyermek-altalanos-fejlodesere

 

Fejleszti a motoros készségeket

A hangszeren való játék a kezek, az ujjak és néha más testrészek közötti koordinációt igényli. Ez a folyamat segít fejleszteni a gyerekek finommotoros készségeit és a kéz-szem koordinációt. Tanulmányok kimutatták, hogy a hangszeren játszó gyermekek jobb kézügyességet, pontosságot és a mozdulatok feletti kontrollt mutatnak. Ez a motoros készségfejlesztés pozitív hatással lehet a különböző tevékenységekre, többek között az írásra, a sportra és más fizikai feladatokra.

 

Elősegíti a szociális interakciót

A zene hatékony eszköz a gyermekek közötti szociális interakció és együttműködés előmozdítására. Legyen szó közös éneklésről egy kórusban, zenélésről egy zenekarban vagy csoportos táncról, a zenei tevékenységek ösztönzik a csapatmunkát, az együttműködést és a kommunikációt. A zenei együttesekben való részvétel segít a gyermekeknek olyan alapvető szociális készségek fejlesztésében, mint a türelem, az aktív hallgatás vagy mások teljesítményének a tiszteletben tartása.

 

Enyhíti a stresszt és a szorongást

Ahogy a zene feldobhatja a hangulatunkat, úgy a gyermekek érzelmi jólétére is nyugtató hatással lehet. A zene képes csökkenteni a stresszt és a szorongást a gyermekeknél, nyugtató és megnyugtató környezetet teremtve. Kutatások kimutatták, hogy a nyugtató zene hallgatása csökkentheti a kortizol (a stresszhormon) szintet, és elősegítheti a relaxációt és a nyugalmi állapot elérését.

 

zenei-neveles-hatasa-a-gyermek-altalanos-fejlodesere

 

 

Zene nevelés | zenei érzékenyítés, avagy az élet ritmusa

 A korai zenei nevelésről és a zene érzékenyítésről Vecsei Brigitta óvodapedagógussal beszélgettünk.

 

Mi jut az ember eszedbe arról, ha a zene kifejezést hallod?

Előtör egy kedves emlék, melyhez kötődik egy kedves dal. Egy pillanat, amikor megnyugtatott vagy éppen örömzenélésre késztetett. Mindegy is miért szól a zene egy biztos: érzéseket hív elő és élményt nyújt. Egy olyan katarzist élhetünk át általa, amit sokszor szavakkal ki sem tudunk fejezni.

 

Miért és mikortól van szükségünk a zenére?

Sokszor halljuk, hogy már születésünk előtt az anyaméhben kapcsolatot teremtünk általa. Megszületéskor egy összekötő kapocs anya és gyermek között. Az első olyan “nyelv”, amit mindenki ért, mindenki a maga érzékenységében megél.

Születés előtt a gyermek hallja az édesanyja hangját, érzi a beszéde dallamosságát. Átéli annak örömét, bánatát, változó hangulatát, melyeket gyakorta zenei aláfestés is kísér. Aztán leszületik, megszületik a gyermek és a hang látható arcot ölt. Hallhatóvá, láthatóvá és érezhetővé is válik, amit mesél, mert simogat nemcsak szavakkal, hanem az egész lelkével, annak dallamosságával, egyedi ritmusával. Előjönnek mélyen a tudatunk bugyraiból régen hallott dalok, énekek. A családtól vagy pedagógusoktól tanult mondókák, mozdulatjátékok.

 

zenei-neveles-hatasa-a-gyermek-altalanos-fejlodesere

 

A zenei nevelést abban a fogékony korban kell elkezdeni, amikor a személyes kapcsolat fontossága által nem észrevehetően fejleszthető a gyermek játék vagy egyéb tevékenykedtetés közben.

 

Elgondolkodtunk már azon, hogy:

Milyen jó is felidézni egy altatódalt, ami minden este eldúdolhatunk kisfiúnknak, kislányunknak?

Mennyi időt tölthetünk zenével a kádban a fürdésnél pancsoló dalok éneklésével?

Konyhai munka közben a mondókák felidézésével?

Milyen sokszor kapcsolunk be magnót, egyéb internetes csatornát megnyitva, hogy zenét hallgathassunk?

 

A zene elengedhetetlen az érzelmi fejlődésünkhöz, a társas kapcsolataink, hagyományaink és ünnepeink megéléséhez, családi szálaink megerősítéséhez.

 

zenei-neveles-hatasa-a-gyermek-altalanos-fejlodesere

 

Ha becsukjuk a szemünket és koncentrálunk a fülünkkel rájövünk, hogy milyen sokszínű is környezetünk. Hány különböző hangot ismerünk fel vagy hallunk ki a természetből? Érdemes egyszer összeszámolni.

Hunyd be a szemed és figyelj…

Mindennek hangja van.

A szívünk dobbanásának: pam-papam, pam-papam, pam-papam.

A lépteinknek…

 

Később ezeket a hangokat tudatosan kezdjük formálni. Járás közben az egyenletes lüktetést is érzékeltethetjük. Zenélhetünk a testünkön kezünkkel, a hanglejtésünkkel, hangsúlyt lüktetést kapcsoló mozdulatainkkal. Ritmust hangszerekkel és anélkül is tudunk játszani. Kitalálhatunk magunktól vagy tanulhatunk másoktól is.

 

zenei-neveles-hatasa-a-gyermek-altalanos-fejlodesere

 

Mivel zenélhetünk otthon?

Bármivel. Két kezünk, fedő vagy fakanál összeütögetésével. Talán mégis szebben hangzik majd egy xilofonon vagy csengettyűn lejátszott dallam.

 

Mivel is kezdtem? Zenei érzékenyítés, avagy az élet ritmusa. Bármikor elkezdhető, tanulható, élvezhető a zene. Nem számít a kor, a hely és az idő sem. Csak az számít, hogy ne a holnap legyen, hanem a ma alkalma.

 

zenei-neveles-hatasa-a-gyermek-altalanos-fejlodesere

 

A zene hatása a gyermekek fejlődésére

A zene hatása a gyermekek fejlődésére tagadhatatlan. A kognitív készségek és a nyelvi készségek fejlesztésétől az érzelmi növekedés elősegítéséig és a szociális interakciók támogatásáig a zene jelentős szerepet játszik a gyermek holisztikus fejlődésében. Ha a gyermekeket a zenével való foglalkozásra ösztönözzük, akár zenehallgatással, énekléssel vagy hangszeren való játékkal, az olyan előnyöket biztosíthat számukra, amelyek hozzájárulnak általános jólétükhöz és jövőbeli sikereikhez. Fogadjuk el tehát a zene erejét, és biztosítsuk gyermekeink számára a lehetőséget, hogy megtapasztalják a zene fejlesztő, formáló hatásait.

 

Kedvet kaptál? Hangszerkínálatunkat itt találod >>

 

Ez is érdekelhet

Minden gyerek jó?!| Gyermeknevelési könyv óvodapedagógus szemével

A beszédfejlődés elősegítése a hétköznapokban

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

Helyesírás fejlesztése | Izgalmas ötletek

Magyartanárként és fejlesztő pedagógusként is szomorúan tapasztalom, mennyire nehezen megy egyeseknek a helyesírás. Vannak diákok, akiknek nem okoz gondot, ők […]

Iskolaérettség | Útmutató szakértőtől

Mikor válik tankötelessé gyermekünk? A jogszabály úgy rögzíti ezt a kérdéskört, hogy abban az évben válik tankötelessé egy gyermek, melyben […]

Diszlexia | Amikor az ABC nem 1x1

Előzmények: 1991-ben, amikor elkezdtem tanítani kevés gyereknél okozott problémát az írás és az olvasás. Mégis előfordult néha, hogy az okos […]

Testtudat fejlesztés | Hogyan és miért?

Miért is fontos, hogy gyermekünknek egészen kis korától kezdődően tanítsuk azt, hogy hol az orrod, szemed, karod stb.? Hogyan taníthatjuk […]

Mutat
Elrejt