8mb5ou78lx1tlvrfygmnzdmmoo49lt

Ismertessük meg gyermekünkkel az órát | Óra tanulása gyerekeknek

Játékos óra tanítás

“Gyerünk, gyerünk! Öt perc és indulnunk kell!”

Két perced van elpakolni a játékokat!” 

Fél ötre jövök érted.”

 

Ismerősen hangzik igaz? Bizonyára Te is rendszeresen használod ezeket a mondatokat, vagy hasonlókat. Elgondolkodtál már azon, hogy a kis ovisod talán nem is érti, hogy mennyi az annyi? Mennyi az az öt perc? Mikor lesz fél öt? Kismutató itt, nagy mutató ott. Hogy is van ez? Az óra tanulása gyerekeknek nem is olyan egyszerű, mint gondolnánk. Hogyan tanítsd meg gyermekednek az analóg órát játékosan?

 

jatekos-ora-tanitas-ora-tanulasa-gyerekeknek fejlesztem2

Az óra szerepe az életünkben

Az óra, legyen az analóg vagy digitális, segít nekünk a pontos idő meghatározásában, ami az életünk elengedhetetlen része. Reggeltől estig rohanunk, mindig mindenhova időben vagy időpontra kell érkeznünk. Reggel óra csörgésre ébredünk, majd adott időpontban ébresztjük a gyerekeket, hogy legyen idejük elkészülni és biztosan beérjenek az oviba, iskolába az előre meghatározott időpontig. Rohanás a munkába, szünet és ebédelés szintén pontosan, idő szerint… és így megy ez egész nap, míg le nem fekszünk.

Mindez alapján talán egyértelművé válik, hogy fontos gyermekünket is megismertetni az idővel és az órával. Na de miért is kellene a „mutatós óra” használatát megtanítani? Hiszen egyre kevésbé van jelen életünkben az analóg óra. Elárasztanak minket a digitális eszközök, az okosóra, a telefon stb., ahol számokkal kiírva láthatja az órát gyermekünk.

Fontos megérteni, hogy az analóg óra használata nem csak a pontos idő meghatározásában játszik szerepet. A gyerekek kognitív fejlődésében és érzelmi intelligenciájának kialakításában is kulcsfontosságú szerepet játszik. Ha ez számodra is újdonság, akkor olvass tovább!

jatekos-ora-tanitas-ora-tanulasa-gyerekeknek-fejlesztem3

 

Miért van szükség az óra tanítására? Az óra tanulásának fejlesztő szerepe

Az analóg óra megismerése fejleszti a matematikai készségeket és a logikus gondolkodást. Gyermekünknek sokkal többet kell gondolkodnia, mintha digitális órát olvasna le. Meg kell értenie és értelmeznie kell a mutatók mozgását.

Az analóg órával érzékeltethetjük az időt. Az analóg órán a mutatók mozgásával könnyebb a másodpercek, a percek és az óra múlását figyelemmel kísérni. Könnyebbé válik az idő múlásának megértése.

Az analóg óra használata fejleszti a gyerekek koncentrációs képességét, hiszen az óra mutatóinak figyelemmel kísérése összetett feladat.

Az óra tanulása során fejlődhet gyermekünk érzelmi intelligenciája is. Az ismeretek elsajátítása után megérthetik az idő múlásának fontosságát és az időhöz kapcsolódó érzelmeket: sürgetést és várakozást.

 

Bőti Anikó gyógypedagógussal, az óra megismerésének fontosságáról és a játékos óra tanításról beszélgettünk.

Miért olyan nehéz megtanulni leolvasni és értelmezni az órát?

A legegyszerűbb magyarázatom az, hogy nem találkoznak vele a gyerekek. Egyre több családtól hallom, hogy nincs a lakásban analóg óra, az iskolákban pedig arról panaszkodnak a pedagógusok, hogy van, ahol le kell cserélni digitálisra az órákat, mert egyszerűn nem tudják értelmezni a diákok. (Azért őszintén remélem ez csak egy városi legenda… 😊)

De nézzük meg egy kicsit jobban szakmai szemmel. Ha megállunk egy pillanatra és belegondolunk, mi minden kell az óra értelmezéséhez, akkor rájövünk, hogy több részképesség megfelelő fejlettségére van szükség. Néhányat most ki is emelnék:

  • vizuális figyelem és differenciálás
  • figyelem
  • koncentráció
  • irányok ismerete
  • számjegyek ismerete

És mindezek mellett véleményem szerint a legfontosabb a motiváció és érdeklődés, hiszen ezek nélkül sokkal nehezebb egy új tudást elsajátítani.

Azt tapasztalom, hogy a gyerekeket két csoportra lehet osztani, ha az óra leolvasásának és értelmezésének megtanulásáról van szó. Vannak, akik már 4-5 évesen is érdeklődnek és szeretnék tudni, hogy melyik mutató mit jelent, merre halad az óra, melyik szám milyen… másoknak pedig ez egyáltalán nem fontos… és innen kell eljutnunk odáig, hogy magabiztosan elsajátítják ezt a tudást.

jatekos-ora-tanitas-ora-tanulasa-gyerekeknek fejlesztem2

Játékos óra tanulás | Tanuló óra

Nagyon sokféle tanulóórával találkozhatunk a boltok polcain, vannak, amiknek a szélén kivehetők a számok, vagy valamiért a készítők azt gondolták, hogy különböző formákat tesznek a játékra, amiknek a helyét meg lehet keresni.

Nekem ezekkel az a problémám, hogy elviszi a gyerekek figyelmét magáról az óráról és annak működéséről, inkább egy egyszerűbb játékot látnak benne. Ráadásul ezeket gyakran nem is lehet olyan szögben, azaz függőlegesen elhelyezni, ahogy a falon lévő órákat látjuk. Ez pedig megnehezítheti az észlelést és a játékos óra tanítást is.

Melissa & Doug – Forgasd és olvasd, óratanuló játék

Egy igazán izgalmas játékot találtam néhány hónapja, mégpedig a Melissa & Doug – Forgasd és olvasd, óratanuló fajátékot. Már az alapanyaga tökéletes, hiszen egy fából készült, matt lakkal lekezelt, természetes hatású, színes, de nem túl sok színt használó, nagy méretű, masszív játékról beszélünk. Nincsenek feleslegesen levehető, vagy lepotyogó alkatrészek, mindennek megvan a funkciója, így a gyerekek figyelme nem terelődik el.

A mutatók masszívak, ha beállítják a gyerekek egy számhoz, akkor az ott marad, nem mozdul el. Az óra és percmutatók mindkét irányba mozdíthatók, és ami nekem tetszik halk kattanás is jelzi, ha elmozdítjuk őket. Ez hasznos a számláláshoz is, valamint annak tudatosítására is. Amikor a gyermek lassan mozgatja a mutatót, akkor az egyenletes kattogást is hallja. Ez egy remek auditív visszacsatolás.

A játékhoz tartoznak kártyák is, amiken az óramutatókat és az óra lapját látjuk. A gyerekeknek le kell másolniuk a képen látható óramutató állásokat (Hány óra van?), így az analóg órát gyakorolják.

jatekos-ora-tanitas-ora-tanulasa-gyerekeknek-tanuloora

Ha pedig megfordítják, akkor számokat látnak, amikkel rögtön megtanulhatják a digitális óra értelmezését és leolvasását is. Ráadásul az óra előlapján van egy kicsi ablakocska, amelyet kinyitva egyszerre ellenőrizhetik a gyerekek a megoldásaikat és egyeztethetik az analóg és a digitális órát.

jatekos-ora-tanitas-ora-tanulasa-gyerekeknek-tanuloora2

Ha röviden kellene megfogalmaznom azt mondanám, hogy tökéletes választás az analóg és a digitális óra megismeréséhez is. Letisztult, jól értelmezhető kivitelezés jellemzi, bátran ajánlom otthoni és intézményi használatra is.

 

Játékos óra tanulás |Mennyi az idő? – óra oktató kártyajáték

Ughy Hajnalka óvodapedagógus és az ovisok az óra oktató kártyajátékot próbálták ki vegyes életkorú csoportban. Az óra oktató játék bemutatja az időpontok megjelenése közötti különbséget, mind analóg, mind digitális formában.

Az óratanulás életkori igényei miatt igyekeztek a nagycsoportos gyerekeket bevonni. Mivel az 5-6 év közötti gyerkőcök nem mutattak nagy érdeklődést a játékos óra tanítás iránt, inkább kártyán látható képekről beszélgettek. A kártyajáték lapjain az adott az időpontokhoz tartozó napszakok és az ahhoz kapcsolódó események és tevékenységek láthatók. Ez remek lehetőséget adott a gyermekekkel való beszélgetésre, a napi rutin és történések számba vételére.

Tapasztalataik szerint a kártyajáték, és az óra tanulása gyerekeknek inkább első osztályos kortól, de nem csak alsó tagozatosoknak ajánlott. Könnyen bevonhatjuk akár a kisebbeket a játékba, hiszen a kártyajáték Fekete Péter és memória szabállyal is játszható.

jatekos-ora-tanitas-ora-tanulasa-gyerekeknek-ora-oktato-kartyajatek-

Az óra megismeréséhez kapcsolódó további könyveket és játékokat itt találsz.

 

Ez is érdekelhet

Fajáték gyerekeknek | Miért érdemes fajátékokkal játszani?

Fejlesztő kártyajátékok gyerekeknek

 

Bőti Anikó gyógypedagógust Facebookon és a Játék rengeteg weboldalon is megtaláljátok.

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

Helyesírás fejlesztése | Izgalmas ötletek

Magyartanárként és fejlesztő pedagógusként is szomorúan tapasztalom, mennyire nehezen megy egyeseknek a helyesírás. Vannak diákok, akiknek nem okoz gondot, ők […]

Iskolaérettség | Útmutató szakértőtől

Mikor válik tankötelessé gyermekünk? A jogszabály úgy rögzíti ezt a kérdéskört, hogy abban az évben válik tankötelessé egy gyermek, melyben […]

Diszlexia | Amikor az ABC nem 1x1

Előzmények: 1991-ben, amikor elkezdtem tanítani kevés gyereknél okozott problémát az írás és az olvasás. Mégis előfordult néha, hogy az okos […]

Testtudat fejlesztés | Hogyan és miért?

Miért is fontos, hogy gyermekünknek egészen kis korától kezdődően tanítsuk azt, hogy hol az orrod, szemed, karod stb.? Hogyan taníthatjuk […]

Mutat
Elrejt