8mb5ou78lx1tlvrfygmnzdmmoo49lt

Finommotorika, kézügyesség fejlődése gyermekkorban – Mikor mit tud…

A finommotorika fejlődése babakorban szinte észrevétlenül, magától zajlik. Bölcsődés-óvodás korban azonban nem árt jobban odafigyelni a kisgyerekek kézügyességére, mert az az íráskészséget fogja megalapozni. Cikkünkben ötleteket adunk arra, hogy hogyan fejleszthetjük otthon a gyerekek kézügyességét játszva és könnyedén.

A finommotorika, hétköznapi nevén kézügyesség előfeltétele lesz a későbbi iskolaérettségnek, éppen ezért a bölcsődés-óvodás korú gyerekek kézügyességére nem árt folyamatosan odafigyelni.

Szerencsére rengeteg játékkal ügyesedhet a bölcsődés-óvodás kisgyerek keze. A szülőnek nem kell mást tennie, mint a gyereket olyan (játék)helyzetbe hozni, számára olyan játékeszközöket kínálni, amivel erősödhetnek, ügyesedhetnek a kis ujjain lévő izmok, hogy később az iskolában majd könnyen meg tudja tartani a ceruzát, szépen menjen az írás – az egyszerű hétköznapi teendőkről, amikhez szintén az ujjainkat használjuk, nem is beszélve.

Miért fontos a finommotorika?

A kéz finom, apró mozgásainak az összerendezettsége a mindennapok során rendkívül fontos. Amikor kezünkkel megfogunk egy tárgyat, használjuk azt, például az ollóval kivágunk valamit, akkor a kéz, illetve az ujjak ügyességére van szükségünk. Amikor a gyerek kézbe veszi a radírt, kihegyezi a ceruzát, fűzi a gyöngyöt, felrajzol valamit a táblára – ezekhez a mozdulatokhoz mind-mind az ujjak megfelelő kontrollja szükséges. Az a gyerek, amelyik ovis korban nem “gyakorolta be” ezeket az elengedhetetlen finommozgásokat, az később az írás elsajátításánál nehézségekbe fog ütközni, ami kudarchoz, demotiváltsághoz vezethet.

A gyerekkor ilyen szempontból tehát nagyon fontos állomása a finommotorika fejlődésének, mert nagyon sokat kell gyakorolni ahhoz, hogy ezek a mozdulatok könnyen és különösebb gond nélkül menjenek majd.

Kézügyesség – mikor mit tud a kisgyerek 2,5-5 éves kor között?

A finommotorika fejlődése szerencsére nem kizárólag tanulandó folyamat, hanem természetes módon, magától is fejlődik, sőt! A kisbabák először megmarkolják a tárgyakat, amiket feléjük nyújtunk, majd később egyre ügyesebben megfogják-elengedik azt, édesanya legnagyobb örömére átteszik egyik kezükből a másikba, idővel pedig két ujjal is megtartják – ezek már mind a finommotorika kezdeti állomásai.
A bölcsődés-óvodás korú gyerek szívesen rajzolgatnak, színeznek, ami az ujjak finomabb mozgására vannak jótékony hatással.
Amikor megjelennek az első építőkockák, a kisgyerekek finoman hozzányúlnak az építőelemekhez, egymásra rakosgatják, tornyot építenek belőlük – ezek már rendezettebb, összetettebb mozdulatokat igényelnek.

Vegyük sorra, hogy az egyes életszakaszokban mi mindent kell tudniuk a gyerekeknek.

2,5-3 éves gyerek

Rajzaiból már kivehető, hogy mit rajzolt. A kisgyermek élvezi, hogy ollóval vághat, de az ollót egyelőre ügyetlenül fogja.

3-3,5 éves gyerek

Ha nagyon odafigyel, akkor kisebb tárgyakat biztos kézzel tud hozni-vinni úgy, hogy közben azokat nem ejti el menet közben. Az ollóval egyre ügyesebben bánik, mert a kis kezeinek erősebb a fogása. A ruhákon található gombokat különösebb erőfeszítés nélkül be- és kigombolja.

3,5-4 éves gyerek

Habár még nem tud betűket formázni, de azokat az alakzatokat, amelyek a betűk alapjait képezik (háztető, kör, létra) már le tudja könnyedén másolni.
Kiskanalat, kisvillát ügyesen megtartja a kezében. A poharat egyre biztonságosabban fogja úgy, hogy az már nem áztatja el az asztalterítőt. A kézügyességet igénylő játékokat egyre inkább igényli, sőt kihívásnak veszi, ha például építőkockából kell valamit felépítenie.

4-4,5 éves gyerek

Gyurmázásnál már nem csak ököllel lapogat, hanem egyre ügyesebben használja az ujjait, emiatt ez a tevékenység különösen örömet jelent számára. Szívesen készít a gyurmából egyszerűbb alkotásokat. Intelligenciája és jobb kezének kontrollja egyre fejlettebb, már szeretné maga leírni a saját nevét. Ha előtte leírjuk neki a nevét, akkor azt megpróbálja leutánozni. A kisgyerek ilyenkorra már egyre önállóbb: egyedül fésülködik, fogat mos, veszi fel a cipőjét.

4,5-5 éves gyerek

Ebben a korban nagyon beindul a korai íráskészség fejlődése, ami hónapról-hónapra látványosan fejlődik. Iskola előkészítő füzetekkel egyre bátrabban próbálkozhatunk, megkérhetjük rá, hogy bonyolultabb, komplexebb építményeket hozzon létre építőkockából – ha lehet, akkor olyan kockát adjunk a kezébe, ami csak egy kicsit haladja meg a kézügyességét, mert ezáltal érhető el a fejlődés. Ceruzakontrollja érettebb, színezése letisztultabb, a gyermekrajzok egyre részletgazdagabbak (például egy házon kémény, ablakpárkány, kilincs is megtalálható). Az ollóval történő vágás egyre könnyebben megy, ha eléggé koncentrál, akkor egészen pontosan tud vágni.

Egy 4-4,5 éves gyerek már le tudja írni önállóan a nevét

Hogyan fejlesszük játékosan a gyerekek kézügyességét 2,5 – 5 éves kor között?

Az alábbiakban néhány ötletet adunk arra nézve, hogy hogyan fejleszthető a gyerek kézügyessége. Ezeket mind tovább lehet gondolni, és hasonló szintű feladatokat lehet adni a kisgyerek számára, hogy ujjai fokozatosan szokjanak hozzá a finom mozdulatokhoz. Nagy elvárásaink ne legyenek, folyamatosan biztassuk, bátorítsuk őket, és nem túlzó dicséretekkel értékeljünk minden próbálkozást!

2,5-3 éves gyerek

  1. Adj a gyere kezébe egy kezdetleges bébi ollót, hogy minél többet próbálkozzon a vágással.
    2. Rajzol le neki köröket, háromszögeket, és kérd meg, hogy most rajzolja le ő is.
    3. Szórj ki az asztalra babot, gombot, és kérd meg, hogy szedegesse össze azokat, és tegye vissza a dobozba.
    4. Kérd meg, hogy játék elején szedje ki és végül pedig rakosgassa vissza egyedül a dobozba az építőkockákat.
    5. Kérd meg, hogy csipesszel csiptesse ki a ruhákat a szárítóra.

3-3,5 éves gyerek

  1. Kérd meg, hogy önállóan gombolja be a gombokat a ruháin.
    2. Gyerekollóval vágjon vastagabb papírokat.
    3. 6-8 építőkockából építsen tornyot úgy, hogy az ne dőljön le.
    4. Nagylyukú fagyöngyökből fűzzön nyakláncot.
    5. Vond be őt a háztartási munkákba.

4-4,5 éves gyerek

  1. Amikor gyurmázik, akkor biztasd arra, hogy készítsen az gyurmaember arcára orrot, a fejére hajat is.
    2. Írd fel a nevét egy tiszta lapra nyomtatott nagybetűkkel, ha erre megkér, és engedd neki, hogy utánozza az írásodat.
    3. Kérd meg, hogy mosson egyedül fogat, tegyen cukrot egyedül a teába, vegye ki a fiókból az evőeszközöket, terítse meg az asztalt.
    4. Fűzzön nyakláncot kisebb lyukú gyöngyből.
    5. Játsszatok egészen apró játékokkal.

4,5-5 éves gyerek

  1. Másolás nélkül le tudja írni a saját nevét. A betűi még ugyan sete-suták, de akkor is rengeteget kell őt dicsérni, hogy kellően motivált maradjon.
    2. Töltsd fel a gyerekjátszósarkot gyurmákkal, színes ceruzákkal, festékekkel, hogy minél többet alkosson.
    3. Egészen kis méretű építőkockákból építsen különböző tematikus építményeket: várat, rendőrállomást, kastélyt.
    4. Próbálkozzon minél többet késsel és villával enni.
    5. Kérd meg, hogy az újságpapírt tépje ketté, majd ismét ketté, majd megint… – egészen addig, amíg olyan kicsi nem lesz, hogy már nem tépdelhető tovább.

Ezeket a feladatokat soha ne erőltessük. Ha a gyereknek nincs hozzá kedve, vagy éppen leterhelt, akkor minden jó szándékunk ellenére nem fog menni a játékos fejlesztés. Ellenben bármikor, amikor azt látjuk, hogy egy kis próbálkozással fejlődhet, ügyesedhetnek a kezei, ragadjuk meg az alkalmat, ami bármilyen hétvégi program, kirándulás vagy hétköznapi helyzet során adódhat.

______________________________

 

Forrás:

Hullán Gabriella gyógypedagógus – Szülők lapja | 2016.06.13.

Finommotorika, kézügyesség fejlődése gyerekkorban

 

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

Helyesírás fejlesztése | Izgalmas ötletek

Magyartanárként és fejlesztő pedagógusként is szomorúan tapasztalom, mennyire nehezen megy egyeseknek a helyesírás. Vannak diákok, akiknek nem okoz gondot, ők […]

Iskolaérettség | Útmutató szakértőtől

Mikor válik tankötelessé gyermekünk? A jogszabály úgy rögzíti ezt a kérdéskört, hogy abban az évben válik tankötelessé egy gyermek, melyben […]

Diszlexia | Amikor az ABC nem 1x1

Előzmények: 1991-ben, amikor elkezdtem tanítani kevés gyereknél okozott problémát az írás és az olvasás. Mégis előfordult néha, hogy az okos […]

Testtudat fejlesztés | Hogyan és miért?

Miért is fontos, hogy gyermekünknek egészen kis korától kezdődően tanítsuk azt, hogy hol az orrod, szemed, karod stb.? Hogyan taníthatjuk […]

Mutat
Elrejt