Hogyan segíthetsz gyermekednek a tanulásban?
A tanulás fontos része a gyermek fejlődésének, hiszen nemcsak tudást, hanem készségeket és képességeket is fejleszt. A tanulás azonban nem mindig megy könnyen, és sok gyermek küzd motivációs vagy koncentrációs problémákkal.
Hogyan segíthetsz gyermekednek abban, hogy a tanulás hatékonyabb és élvezetesebb legyen?
Dicsérd meg!
A legfontosabb dolog, hogy támogassuk és biztassuk gyermekünket a tanulásban, és ne kritizáljuk vagy büntessük őt a hibáiért vagy a rossz jegyeiért. A pozitív visszajelzés növeli az önbizalmát és a tanulási kedvét, míg a negatív visszajelzés csökkenti azokat. A dicséretnek azonban őszintének és konkrétnak kell lennie, például: “Nagyon ügyesen megoldottad ezt a feladatot, látszik, hogy sokat gyakoroltál.” vagy “Örülök, hogy kitartóan tanultál erre a dolgozatra, gratulálok a szép eredményedhez.”
Tanulósarok
Segítsünk gyermekünknek kialakítani egy jó tanulási szokást és rendszert. Ez azt jelenti, hogy meghatározzuk a tanulás idejét és helyét, és biztosítjuk a megfelelő környezetet és eszközöket hozzá. A tanulásra szánt idő legyen rögzített és rendszeres, például minden nap délután egy óra vagy minden hétfőn és szerdán két óra. A tanulás helye legyen nyugodt és zavartalan, például a gyermek saját szobája vagy egy csendes sarok a nappaliban. A tanulási eszközök legyenek kéznél és rendben tartva, például a tankönyvek, füzetek, ceruzák, radírok stb.
Megfelelő tanulási módszer
Segítsünk gyermekünknek megtalálni a számára legmegfelelőbb tanulási módszert és technikát. Nem minden gyermek tanul ugyanúgy, és nem minden tantárgy igényel ugyanolyan megközelítést. Vannak vizuális típusú gyerekek, akik jobban jegyeznek meg képeket vagy ábrákat. Az auditív típusú gyerekek pedig jobban képesek megjegyezni hangokat vagy beszédet, míg a kinetikus típusú gyerekek mozgást vagy tapintást tudnak jobban megjegyezni. Vannak olyan tantárgyak, amelyekhez jobban illik az ismétlés vagy a memorizálás; máshoz pedig jobban illik az alkalmazás vagy a problémamegoldás. Vannak olyan tantárgyak, ahol a téma feldolgozása, több oldalról való vizsgálata segíti a megértést és a tanulást.
A tanulást nehezítő tényezők
Az elmúlt évtizedek tendenciáit figyelembe véve az oktatásban elmondható, sokszor a nem megfelelő/elvárt osztályzatok kapcsán nem az a probléma, hogy nem tanult eleget a gyerek, hanem hogy nem megfelelően vagy nem hatékonyan.
Tanítsd meg gyermekedet tanulni
Sok esetben nem tanítják meg a gyerekeket arra, hogy hogyan tanuljanak. A „klasszikus” poroszos, magoláson, ismétlésen alapuló tanulás az egyik legkevésbé hatékony módszertan. A tanulás egy bonyolult és összetett folyamat, amelynek során meg kell történnie az úgynevezett „bevésődésnek”, amely során a rövid távú memóriából a hosszú távú memóriába „íródik át” az információ. Az agy bonyolult struktúrákban tárolja az élete során megszerzett információkat, és ebbe a szövevényes rendszerbe próbálja beilleszteni az újakat. Minél több, már meglévő területhez/struktúrához tud kapcsolódni az új információ, annál könnyebben lesz elérhető akár felidézés, előhívás (például egy dolgozat vagy felelet során) vagy éppen új gondolatok, felismerések létrehozása esetén.
Minden világos?
Sokan esnek abba a hibába is, hogy azt gondolják, hogy mivel értették a tanár órai magyarázatát, azaz „minden világos”, akkor tudják is az anyagot. Ez persze ritkán van így, a megértés és a tudás (a megértett információk, összefüggések önálló visszaadásának és/vagy alkalmazásának képessége) egymásra épülő folyamatok, amelyek a legtöbb esetben csak megfelelő tanulás és gyakorlás mellett érnek össze.
Rövid távú memória
Mivel a rövid távú memória korlátos, ezért nem érdemes például közvetlenül vizsga, dolgozat előtt új tételeket, anyagokat memorizálni, mert elindul a „kiszorító” hatás, amelynek következtében a hosszú távú memóriában még nem rögzült információk közül valami törlődni fog, hogy az új információ helyet kapjon a rövid távú memóriában. Viszont számos technika létezik arra, hogy ennek átmeneti kapacitását jelentősen megnöveljük. Számtalan „mentalista” próbálja meg ezeket a módszereket színpadi show keretében egyfajta varázslatként eladni a nézőknek, miközben „csak” a megfelelő módszertanra és némi gyakorlásra van szükség. Ezekről a módszerekkel a következő cikkünkben olvashatsz.
Egyéni tényezők
Továbbá ne feledjük el azt sem, hogy mindenkinek vannak kedvenc tantárgyai, amelyet szívesebben tanul, amely könnyebben megy. És persze ennek az ellenkezője is igaz. Akinek már a kezdetek során elakadása volt például a matematikában vagy a fizikában, annál könnyen kialakulhat ellenérzés a tantárggyal szemben, amely a csökkenő önbizalom mentén tovább nehezítheti a tanulást.
Fejlődési problémák, egészségügyi tényezők
És végül nem szabad megfeledkeznünk azokról a gyermekekről, akik valamilyen veleszületett, vagy fejlődési rendellenesség miatt tanulnak nehezebben. Olyan problémákról beszélünk, mint a
- diszlexia (az olvasás zavara),
- diszgráfia (az írás zavara),
- diszortográfia (helyesírás zavar),
- diszkalkulia (számolási zavar).
Kevesen tudják, de a tanulási zavarok mögött sokszor egy gyakori gyerekkori látásprobléma, a rejtett kancsalság áll. Ezt laikus nem tudja kiszűrni, speciális vizsgálatokkal igazolják, hogy a két szemből egyszerre érkező jelet az agy nem tudja megfelelően feldolgozni. Rejtett kancsalság esetén nem alakul ki a térlátás, a betűk és/vagy számok ugrálnak stb. Mindez az olvasást nagymértékben megnehezíti, továbbá folyamatos fejfájást, migrént, hányingert és fáradtságot idézve elő. Szerencsére egy megfelelő szemüveggel ez a probléma kezelhető.
A fenti esetekben, mint minden rendellenesség esetében, fontos, hogy minél előbb szakemberhez kerüljön a gyermek, hogy megfelelő ellátásban részesüljön.
Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is a cikk alatt található gombra kattintva! 🙂
Ez is érdekelhet